lördag 4 juni 2011

Twitter tar över ... och Gbg startar!

Det var länge sedan jag skrev något på den här bloggen och skrivtakten har gått ned ett bra tag nu. Tro mig, det har malt i mitt huvud. Men jag är en person som tror på utveckling och det är bara att konstatera att Twitter totalt har tagit över nyhetsflödet inom appsäk. För ett år sedan skrev jag om det här och sedan dess har det gått fort.

Börja med Twitter om du inte redan gjort det
2679 tweets från mitt håll hittills. På intet sätt ett rekord men ändock ett bevis på att bloggandet har ersatts av twittrande, särskilt för min egen del. Bloggar har blivit en plats för egenproducerat material, inte nyheter.

Twitter är ett oslagbart flöde av lästips, intressanta tankar och lajvdiskussioner om exempelvis hacken mot Sony, RSA och Comodo eller om vilka som börjat använda content security policy och hur det gått. Över tid så mejslar du fram exakt den mix du vill ha. Kanske 60% appsäk, 30% fotboll, 5% politik och 5% surdegsbak?

För att komma igång så kommer här mina tio tips på bra konton att följa inom appsäk, främst webb:
  1. @owasp :)
  2. @theharmonyguy
  3. @internot_
  4. @securityninja
  5. @_mwc
  6. @0x6D6172696F (Mario)
  7. @webtonull
  8. @garethheyes
  9. @jeremiahg
  10. @WisecWisec

OWASP Sweden-bloggen kommer förstås finnas kvar. Nyheter om OWASP i Sverige kommer fortsätta att annonseras här och kanske kommer en ny våg av appsäk-nyheter på svenska.

OWASP Gothenburg på gång
Efter en lyckad seminariekväll i Göteborg i april så har de formerat sig och kommer inom kort ha officiell status som chapter. Det betyder att OWASP Sweden kommer bestå av två chapter – OWASP Gothenburg och OWASP Stockholm. Planen är att behålla mejlinglistan som den är och att Göteborgsledarna också går in som moderatorer. Samma sak här på bloggen. Så vem vet, kanske är det västkusten som kommer blogga loss här 2011?

Hur som helst vill jag önska göteborgarna lycka till! De lär höra av sig, inte minst på mejlinglistan.

Psst ... Musiken finns nu
Jag har ju nämnt mitt musikprojekt några gånger. Tro det eller ej, nu finns tolv låtar att lyssna på och anonymt betygsätta. Bara att klicka sig in på www.johnwilander.com.

Vi ses på Twitter!

/John (@johnwilander)

Inga kommentarer: