torsdag 25 september 2008

John om presentationsteknik

Så här under dagens sista skälvande föredrag måste jag dela med mig av några sanningar kring presentationsteknik. De är gamla.
  • Mikrofonteknik. Ljudet från en mikrofon beror på avståndet till munnen. Håller man ett konstant avstånd så får man en jämn ljudkvalitet. Vrider man bort huvudet från mikrofonen så hör inte publiken.
  • En bild säger mer än tusen ord. Det gäller även Powerpoint. Men de flesta presentatörer verkar föredra 1000 ord per bild.
  • Syfte och mål. Tänk om varje presentation kunde börja med vad målet och syftet är. Då skulle publiken förstå vart presentationen var på väg.
  • Känn till din publik. Om man ska föreläsa för Javaexperter bör man inte tillbringa halva föredraget med att berätta om att det finns Java SE/EE, servlets, applikationsservrar och så vidare. Då blir publiken uttråkad och går.
OK, jag kanske låter lite bitter - sorry ;). Första dagen har totalt sett varit bra och jag är precis så där trött som en dags lyssnande, tänkande och kaffedrickande kan göra en. Nu ska vi tydligen dricka vin och umgås ...

1 kommentar:

Magnus Fasth sa...

Så sant, sånärsompå det där med syfte och mål. Allt som är lite "tråkigt" är det bättre att stryka, alternativt försöka återkoppla längre fram.
Nu har vi nog iofs lite olika infallsvinklar eftersom jag presenterar för att sälja. Då vill jag inte ödsla den största uppmärksamheten (de första fem minuterna) åt att gå igenom vad jag ska gå igenom.