torsdag 25 september 2008

Konferensen över

Puh, konferensen är över. Fyra dagar av lyssna, lyssna, tänka, diskutera, lyssna, tänka ... Det låter lyxigt men man blir rätt sliten.

Mina intryck är att vi ligger rätt bra till i Sverige. Kan man sitt område så ligger man bra till internationellt med. Vi (Gustav, Daniel, Mattias och jag) kommenterade alla att vi redan kände igen en hel del från föredrag inom våra kärnområden. Samtidigt behöver man ofta att en auktoritet på området tycker samma sak för att man ska gå vidare i tankearbetet. För mig var det så inom webbtjänster.

Alla föredrag från konferensen kommer att finnas som online-video den första oktober. Gratis så klart.

Jag har träffat och diskuterat rätt mycket med ledningen för OWASP och andra chapter-ledare. Mitt intryck är att OWASP har starka gräsrötter och går en ljus framtid till mötes. Fler och fler amerikanska företag (stora som små) använder OWASPs verktyg och guider. Frågan är hur det ser ut i Sverige? Antalet sponsorer växer också eftersom man inser att alla får del av allt men behöver bara bidra med lite.

Jag har dryftat idén om att ha OWASPs Europa-event i Stockholm 2010. De gillar idén! När jag kommer hem börjar vi arbeta på det. Datum, lokal, sponsorer, talare ... det kommer bli grymt!

Signing off,
John

Inga kommentarer: