onsdag 1 april 2009

Var är kvinnorna?

Jag konstaterade det redan när jag såg deltagarlistan för seminarieveckan - tomt på kvinnor. Med den jämställdhetsutveckling vi har sett i Sverige så kommer en sån tanke rätt automatiskt. Känsligt ämne och jag tänker inte ge mig in i någon politisk diskussion. Men det visar sig att vi är flera här som har noterat det och igår kväll pratade vi om det.

Precis som i IT-branschen i övrigt så engagerar (applikations-)säkerhet fler män än kvinnor. Å andra sidan hittar man många framgångsrika kvinnor inom just säkerhet. Ta en person som Dawn Song från UC Berkeley som har en rent förkrossande publikationslista. Hon var inbjuden till Dagstuhl men kunde inte komma. Eller ta mitt universitet (Linköping) där alla forskningsledare och ämnesföreträdare inom säkerhet är kvinnor (Simin Nadjm-Tehrani, Viiveke Fåk och Nahid Shahmehri).

Så var är kvinnorna här i Dagstuhl? Arrangörerna berättade att de verkligen ansträngt sig för att bjuda in och tjata på alla de kvinnor som borde vara här men ingen kunde/ville komma. Kanske är det just säkerhet i webbapplikationer som är lite fattigt på kvinnor?

Nu vet ni att vi tänker på det i alla fall.

Inga kommentarer: